Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.

Relatie en Depressie

Depressief of een depressie? Voor ieder, die hiermee te maken krijgt.Wat voor depressie dan ook.

IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Hoi ik ben Carla

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Maria
Admin

Aantal berichten : 1256
Registration date : 29-12-08

BerichtOnderwerp: Hoi ik ben Carla   19/2/2009, 16:45

Bericht 1 van 25 in discussie

Van: Carla_151061 (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 15-10-2008 17:03
Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van (net vandaag!) 47 jaar jong. Ik worstel al vanaf mijn 15e met mijn leven. Heb school niet afgemaakt en sindsdien tot nu toe heb ik een werkverleden van vallen en opstaan; werken burnout (zo noemde ik het...en is het in feite ook wel), werken, burnout...enzv.. Ik loop voortdurend tegen dingen aan die niet willen, ook sociaal gezien (puur van mijn kant..) vanwege klachten.

Ik heb nooit geweten waarom, kwam er ook niet achter als ik hulp zocht....maar sinds kort weet ik dat ik Dysthymie heb. Ik heb een uitgebreid psychologisch onderzoek gehad en dit kwam heel duidelijk naar voren en ik herken me er ook volledig in. Het is een chronische (milde) depressie die ik dus al heel mijn leven heb.

Vandaar dat ik me hier heb aangemeld. Om te leren, te informeren en te delen. Ik heb tot twee keer toe een depressie er bovenop gehad, dus weet ook hoe het is als het erger is...
Wie weet zijn er hier meer die Dysthymie hebben??

groetjes Carla

Bericht 11 van 25 in discussie

Van: --fred-- Verzonden: 17-10-2008 22:22
Hoi carla
Nou zo te horen heb je al aardig zicht op eigen trekken. dus het inzicht is er al
Als je nou ook nog de bron van diue trekken of dat gedrag kunt achterhalen, schiet het al lekker op. Punt is vaak dat dat gedrag vroeger een functie had als "overlevingsstrategie", maar dat heerft het nu niet meer. Integendeel, nu belemmert het je om vrij en spontaan echt jezelf te zijn. in mijn optiek is therapie vaak niet veel meer dan mensen "teruggeven aan zichzelf", ze leren zichzelf te zijn, zonder goedkeuring bij anderen te zoeken. Hun schuld, schaamte en angst achter zich te laten. Want dat zijn immers DE grote remmers.

En JA dat kan! Mensen zeggen dan weliswaar vaak: "Zo BEN ik nou eenmaal", maar dat is niet juist , zo DOET men nou eenmaal. Maar men kan dus ook anders gaan doen.
Groet
Fred

Bericht 12 van 25 in discussie

Van: Carla_151061 Verzonden: 17-10-2008 23:03
Ja, ik voel dat ook als een rem.
En ik ga me er ook op richten om gewoon mezelf te zijn; heb al een cursus op mijn pc staan: Be your self course (teruggaan naar je eigen Zelf zonder de aangeleerde persoonlijkheidstrekjes).

En die bron? Ik heb niks vervelends meegemaakt dus dat kan dan alleen maar in de opvoeding zitten of het aanvoelen van een moeder die niet goed in haar vel zat? omdat die met dysthymie kampte..Ik weet heel weining van mijn jeugd wat het gezinsleven betreft....ik heb het allemaal van horen zeggen. Mijn moeder heeft het moeilijk gehad, maar ik kan me er niets van herinneren. Maar ik kan me voorstellen dat ik dat misschien best wel heb aangevoeld en me daarnaar ben gaan gedragen....stil, niet klagen, alles goed doen, lief zijn....weet ik veel, het zou kunnen. En mijn dochter misschien hetzelfde...
Ik vind het wel te makkelijk, te weinig impact-achtig-waardig om zo van slag te raken.....maar goed, met de dysthymie er dan bovenop...

Bericht 13 van 25 in discussie

Van: --fred-- Verzonden: 18-10-2008 12:54
Hoi Carla
O, "teruggaan naar je eigen Zelf (met een hoofdletter) zonder de aangeleerde persoonlijkheidstrekjes." Klinkt erg spiritueel hoor. Volgens mij gaat die site van Be your self over zelftranscendentie, dus over het loslaten of overstijgen van het ego of de persoonlijkheid.

Maar dat kan volgens mij alleen als men eerst een harmonieus, evenwichtige persoonlijkheid heeft ontwikkeld. Maar al te vaak ziet men dat een spiritueel pad gebruikt wordt om te ontsnappen aan persoonlijke problemen of een slecht functionerende relatie. Men kan volgens mij geen stappen overslaan in het groeiproces.

Zou best toch eens zo kunnen zijn hoor dat je een patroon van "stil, , niet klagen, alles goed doen, lief zijn" hebt ontwikkeld waardoor je dus het contact met jezelf (true self) hebt verloren een een "false self", een onecht zelf hebt ontwikkeld en daardoor steeds last krijgt van knagende onvrede die zich dan uit in zich herhalende depressieve perioden.

Maar nogmaals: het gaat je vast lukken nu om daar bovenuit te groeien.
Groet
Fred

Bericht 14 van 25 in discussie

Van: Carla_151061 Verzonden: 18-10-2008 22:13
Hey Fred,

Wat zegt Neuroticisme jou? Heb je je daarin misschien ook verdiept? Of ben je dat tegengekomen?

gr. Carla

Bericht 15 van 25 in discussie

Van: jasmyn Verzonden: 19-10-2008 18:47
Hoi Carla,

Welkom hier en heel hartelijk gefeliciteerd met je 47 ste verjaardag.
Ik word volgende week 47.

hartelijke groeten van Jasmijn

Bericht 16 van 25 in discussie

Van: Carla_151061 Verzonden: 19-10-2008 21:27
Hoi Jasmijn,

Bedankt voor je welkom en je felicitaties.
47 ja...het klinkt al behoorlijk Smile , maar we zijn nog maar op de helft :P

groetjes Carla

Bericht 17 van 25 in discussie

Van: --fred-- Verzonden: 20-10-2008 11:22
Hoi Carla
Een hoge score op Neuroticisme wil zeggen dat met emotioneel zeer labiel is.
Het geeft met andere woorden de mate van emotionele stabiliteit/labiliteit aan.
Groet,
Fred

Bericht 18 van 25 in discussie

Van: Carla_151061 Verzonden: 20-10-2008 21:45
Hoi Fred,

Het gekke is dat ik dat toevallig tegenkwam en het voor mij zo klopt als een bus.
De dingen waar ik mee kamp. De symptomen die voortkomen als je hier hoog in scoort kloppen precies met wat ik heb en ook mijn moeder en dochter....en het is ook erfelijk. Het plaatje is echt compleet als ik dit lees, niet meer en niet minder..het klopt als een bus.

Maar goed, hier ben ik me nu dus een beetje aan in het verdiepen, want ik snap nog niet helemaal hoe het in elkaar zit. het is zo te zien een van de categorieën (5) waarin ze persoonlijkheidstrekken hebben ondergebracht? Iedereen heeft die als basis, maar de één scoort hier hoger op en de ander weer daar?
Ik zie wel, zoek het wel uit....ik zit gewoon met het feit dat er iets erfelijks moet zijn ook want dat is wel duidelijk in mijn familie. Dit zou een genetisch iets kunnen zijn.

groetjes Carla

Bericht 19 van 25 in discussie

Van: --fred-- Verzonden: 21-10-2008 10:36
Hoi Carla
Als ik zo lees dat het het hebt over 5 categorien waarin ze persoonlijkheidstrekken hebben ondergebracht, denk ik dat je iets gelezen hebt over het zogenaamde vijffactorenmodel.
In dat model onderscheidt men inderdaad een 5 tal categorien waarop mensen elkaar in het algemeen beoordelen. Dat zijn:
1. de mate van extraversie versus introversie
2.de mate van vriendelijkheid versus vijandigheid
3.de mate van gewetensvolheid of perfectionisme versus impulsiviteit
4.de mate van neuroticisme (of emotionele instabiliteit) versus stabiliteit
5.de mate van openheid of onconventionaliteit versus traditionalisme of rigiditeit(starheid)
Iedereeen is dus ergens tussen de twee extremen op die vijf dimensies of categorieen te plaatsen. Maar de extremen vertegenwoordigen persoonlijkheidsstoornissen.

In de officiele classificatie worden er overigens drie groepen met in totaal tien persoonlijkheidsstoornissen onderscheiden
A. De paranoide, schizoide , schizotypische perssonlijkheidsstoornis. Deze mensen zijn vaak vreemd en excentriek
B.De borderline, narcistische, theatrale en anti-sociale persoonlijkheidsstoornis: Deze mensen zijn vaak impulsief, dramtisch en emotioneel,
C.De vermijdende, de afhankelijke en de dwangmatige persoonlijkheidsstoornis. Deze mensen zijn vaak angstig en kwetsbaar
Daarnaast zijn er nog de passief-agressieve persoonlijkheid en de depressieve persoonlijkheid.
Ook is het mogelijk dat men trekken van verschillende persoonlijkheidsstoornissen vertoont

Wat me beetje opvalt is dat het er wel op lijkt of je graag wilt dat het "genetisch dus erfelijk" bepaald is.
Zelfs als dat zo zou zijn, betekent dat nog niet dat er dus niks aangedaan zou kunnen worden hoor, want dat kan wel degelijk.
Groet,
Fred

Bericht 20 van 25 in discussie

Van: --fred-- Verzonden: 8-11-2008 13:47
Hoi Carla
Het is al een heel tijdje geleden dat we wat van je gehoord hebben.
Hoe is het nu met je?
Groet
Fred

Bericht 21 van 25 in discussie

Van: 2643Indiaan Verzonden: 9-11-2008 15:15
Hoi carla en fred.
ik zit even te lezen .
Over persoonlijke trekjes .En dat je terug moet naar de kern .waar je dat vandaan heb .ik denk dat iedereen wel trekjes heb ,ook je opvoeding ,of het erfelijk is denk het niet het word meer overgegeven,doorgeven .ik denk als je wilt kijken of iets van wat jij noemt erfelijk is dat je dan ook moet gaan kijken naar ooms en tantes of die dezelfde symtomen heb.de overlevingsstrategie waar jullie over het hebben dat belemmert je zeker .dat heb jezelf ontwikkeld om te overleven.voor iets door iets .alleen als je het niet meer nodig heb .en het vezwakt raak je naar je gevoel iets kwijt want je weet niet wat je in bepaalde situaties wat je moet doen .
Dat carla je verstand en je hart niet samen werken dat gevoel kan ik heel goed .je verstand denk realistisch en je hart denk emotioneel en dat maakt het moeilijk .je verstand zegt soms dat je boos bent en dat waarschijnlijk ook best mag zijn .maar je hart laat dat niet toe die is verdrietig en zegt dat hoort niet zo .niet altijd zegt je verstand dat het niet mag ..ik lees dat je wat je heb graag een naam wilt geven..Ik denk van me eigen vaak uit ik wil helemaal geen stempel hebben om wat ik heb .Ik zelf zeg nu ik heb feiten mee gemaakt en ik heb last van de gevolgen .en daar moet ik rust in zien te krijgen.

Groetjes Damara

Bericht 22 van 25 in discussie

Van: tommie523 Verzonden: 16-11-2008 12:15
Hoi,Carla ik heb net jouw hele verhaal gelezen, zeer herkenbaar, heb tot mijn 45 lopen zoeken ,wat het kon zijn met therapieen medicijnen enz. toen ik 45 werd kwam het met de phygiater eruit, Dystemie ik zit nu 10 jaar aan de efexor, en heb een hoop moeten leren en accepteren, geniet van de de dingen die je kan en tel je zegeningen ,groetjes marja

Bericht 23 van 25 in discussie

Van: mariakat11 Verzonden: 16-11-2008 14:37
Dit bericht is al door de beheerder of assistent-beheerder verwijderd.

Bericht 24 van 25 in discussie

Van: Carla_151061 Verzonden: 23-11-2008 15:09
Hoi Damara en Fred,

Ik zou inderdaad heel graag willen dat het een naam heeft voor de duidelijkheid en het is ook makkelijker naar de buitenwereld toe die me nooit begrepen heeft en wat je ook niet uit kan leggen.
Verder zit het in de familie, mijn oma/mijn moeder/broer en zussen van haar/ik en ook mijn dochter. Eigenlijk is het meer vanwege mijn dochter dat ik precies wil weten van hoe en wat. Ik heb, omdat ik er al langer mee loop, meer inzicht in het geheel en hoop haar hiermee te kunnen helpen. Als ik weet wat het is, kan zij zich hier ook op gaan richten in plaats van net als ik jaren en jaren naar psychiaters en psychologen die alleen maar oppervlakkig kijken en er niet achterkomen wat het is.

Maar ik moet zeggen het wordt me nu allemaal wel duidelijker en het hoeft ook niet meer zo zeer een naam te hebben. Ik denk inderdaad dat het een samenspel is van karakter, gevoeligheid en niet opgevoed zijn, geleerd hebben, om emotioneel sterk te staan wat in deze dus overdraagbaar is van moeder op kind....

Ik ben nu twee weken AD aan het slikken en hoop hiermee mijn dysthymie aan te pakken en daarnaast heb ik psychotherapie. Het begint allemaal vorm te krijgen.

groetjes Carla

Bericht 25 van 25 in discussie

Van: atina195 Verzonden: 9-12-2008 11:58
Hallo Carla dat is nou ook wat heb ik me net voorgesteld met het idee dat er hier meer over de gewone soortdepr, gaat en ik sinds kort ook weet dat er bij mij sprake is van de Dysthyme soort.
Ben ook met Cognitieve therapie bezig *heb in het verleden ook andere soorten gehad die enorm hielpen*
Daarnaast ook trekken van ADD (AD(H)D),wel veel onrustige situaties meegemaakt.
Verder enorm veel kracht ervaar uit mijn geloof in God.
groetjes van Anita

http://psychosoof.actieforum.com

Hoi ik ben Carla
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Relatie en Depressie :: Persoonlijk :: Schrijfforum-
Ga naar: