Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Relatie en Depressie

Depressief of een depressie? Voor ieder, die hiermee te maken krijgt.Wat voor depressie dan ook.
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Mijn moeder is depressief en drinkt

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Maria
Admin
Maria


Aantal berichten : 1256
Registration date : 29-12-08

Mijn moeder is depressief en drinkt Empty
BerichtOnderwerp: Mijn moeder is depressief en drinkt   Mijn moeder is depressief en drinkt Icon_minitime20/2/2009, 22:51

Mijn moeder is depressief en drinkt
Bericht 1 van 11 in discussie
Van: joketje17 (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 30-10-2008 20:18
Hey,

Sinds de scheiding van mijn ouders (toen ik 12 was, ben nu 21) is mijn moeder van de ene depressie in de andere gevallen. Als gevolg van haar depressief kan ze heel moeilijk inslapen... waardoor ze is beginnen drinken, alles begon met een onschuldig biertje maar al snel begon ze porto te drinken. Steeds meer en meer. Uit angst dat ze kwaad zou worden ging ik toen (14 jaar ongeveer) voor haar om drank. Ze deed niets meer dan slapen, roken, drinken... Ik had schrik als ze wakker werd en begon te roepen. Het huishouden was een stal en eten daar moest ik zelf maar voor zorgen. Ik kon er TOEN moeilijk met mijn vader over praten omdat ik niet graag slecht praatte over haar (zeker niet ten opzichte van mijn vader) had dan het gevoel dat ik haar als dochter bedroog. Mijn vader praatte ook nooit gemakkelijk over zijn gevoelens waardoor ik dat ook niet deed. Mijn moeder heeft vaak gedreigd met zelfmoord... toen ze sliep ging ik vaak checken of ze nog wel ademde. Ze is sindsdien al paar keer opgenomen in de psychiatrie voor te ontwennen. Er zijn perioden dat ze zich goed houdt maar vanaf het moment dat er een probleem de kop op steekt, wordt ze depressief en begint ze weer te drinken. Ik doe nu mijn verhaal omdat ik 21 ben en in Gent op kot zit. Sinds een paar maand (na het overlijden van mijn grootvader) is mijn moeder opnieuw depressief en sinds een 3tal weken terug aan de drank. Ik denk er soms over na om met mijn moeder te breken (iets waar ik vroeger niet aan dacht en zelfs niet durfde aan te denken of zelf nog maar te praten) Maar nu ben ik op! Ik kan het niet meer aanzien om ze zo te zien lijden. Niets wat ik in die jaren heb gedaan heeft geholpen... ik ben radeloos en ben bang dat ik er zelf ook aan ten onder ga gaan. Mijn enige angst is dat ze zichzelf iets zou aandoen moest ik niet meer naar huis komen en alle contact verbreken... ik weet dus echt niet wat te doen. Heb al contact opgenomen met geestelijke gezondheidszorg om professionele hulp te krijgen en ondersteuning bij deze situatie. Maar daarnaast zou ik graag jullie mening en advies hebben.... mss zijn er onder jullie die zich in mijn situatie bevinden of die met een ouder gebroken hebben... Alle hulp is welkom.

Bericht 2 van 11 in discussie
Van: mariakat11 Verzonden: 30-10-2008 23:51
Mensenkinderen wat een verhaal, Joke.
Goed van je dat je hulp hebt gezocht en wil praten.

Op dit moment kan ik maar 1 ding zeggen.
Wat je ook beslist, je bent volwassen, ook je moeder is volwassen.
Het is mijn persoonlijke mening en ik weet niet of je er iets mee kunt.
Maar jij bent nu voornamelijk verantwoordelijk voor je zelf.
Je moeder was dat voor haarzelf en voor jou, maar is in dat laatste zwaar in gebreke gebleven.

Ik begrijp, dat je haar wil helpen en sparen, maar nu jullie beiden volwassen zijn, moet de relatie op wederzijds respect en/of liefde berusten.
Anders is er enkel nog de familieband, maar geen enkele andere relatie.

Probeer eens met andere ogen te kijken.

Moeilijk genoeg.
Helpen kun je haar niet als ze dat zelf niet ook doet.
denk nu aan jezelf.

Veel sterkte Maria

Bericht 3 van 11 in discussie
Van: zodemiter Verzonden: 31-10-2008 17:21
Hoi jokertje
Ja ik ken het deperechief en drinken
Jij kund haar niet helpen((((( Helaas)))))
Pas beetje op je zelf. ((.En ga leuke dingen doen))
Ja je moeder heeft hulp nodig...Maar die kun je helaas niet geven...Kies voor je zelf En bou je ijgen wereldje
Waar jij je vijlig voeld Gr knuf Mieter

Bericht 4 van 11 in discussie
Van: joketje17 Verzonden: 1-11-2008 14:44
Hey,

Bedankt voor jullie begrip en jullie reacties. Het doet me goed om ook eens van wildvreemden te horen dat ik aan mezelf moet denken. Mensen rondom mij hebben met dat vaak genoeg gezegd, maar ik dacht dan soms ja die kunnen niet anders dan dat zeggen en me steunen... maar is dat dan wel juist? Maar nu ik hoor dat jullie er ook zo over denken... is mijn schuldgevoel al heel wat kleiner. Want ik weet wel dat jullie gelijk hebben en dat ik ze niet kan helpen en dat ik mijn eigen leventje moet opbouwen... maar jullie begrijpen natuurlijk ook dat dat niet zo gemakkelijk is.
thx grtz Joke

Bericht 5 van 11 in discussie
Van: mariakat11 Verzonden: 1-11-2008 20:18
Joke
Er is veel te lezen over mensen die in nauw contact staan met alcoholisten.
Zoek eens rond op het net.

Meestal is een voorwaarde om geholpem te worden, het inzicht dat men een alcoholist is en niet het gedoodverfde "probleemdrinker".
In de meeste gevallen is het teveel drinken de oorzaak van de meeste schijnbaar niet oplosbare problemen en draaien alcoholisten in kringetjes rond zolang ze dat niet doorhebben en accepteren.

Maar daarna komt het pas, echt waar een levensgrote strijd.
Alle alcoholisten die deze strijd ook daadwerkelijk willen aangaan, verdienen al onze steun.

Maar alle smoezenverzinners laat je buiten op de stoep staan.

en ik denk dat Mieter dat best wel kan onderschrijver, want die gaat al even langer mee en vaak ook door de hel.
Maar ik geloof dat hij "inzicht" heeft.
En daarom ga ik altijd op berichtjes in als ik denk dat ze serieus zijn , maar ik zet een plaat voor mijn kop als ik gejank hoor onder invloed van alcohol.
Probeer het zo te scheiden, anders ga jij eronder door.

Dus, je moeder is je moeder als ze nuchter is, maar niet als de drank haar overheerst.

Bedenk dat nuchter zijn pas is als de alcohol helemaal uitgewerkt is.
en dat is vaak pas na dagen.
Een kater is heel zielig, maar eigen schuld dikke bult.
En janken vanwege een kater doen ze maar op het dak.

Groetjes en sterkte Maria

Bericht 6 van 11 in discussie
Van: zodemiter Verzonden: 1-11-2008 20:19
Hoi Joke
Weetje ben zelf ook((((( deperechief en drink dan te veel ))))zo hou ik het zelf instand
Ga er ook hulp bij zoekken
Mijn vrou doet leuke dingen voor zig zelf ook wel zaamen hoor
Ja stoppen met drinke voor mij....Zal ik ook minder vaak deprechie hebben..Zo werkt dat
Gaat nu erg goed hier..Gr knuf sterkte Mieter

Bericht 7 van 11 in discussie
Van: 2643Indiaan Verzonden: 2-11-2008 15:55
Hoi joke .
Ik snap jouw probleemmet je moeder ik heb zelf zo jeugd gehad .de rollen worden omgedraaid jij bent de verzorger en zij lijkt het kind .
de angst dat iemand zich wat aandoet kan ik niet wegnemen .
Maar ik heb ook zo broer die alcoholist is .sinds maart heb ik gebroken met hem .Weet je dat moet voor je eigen en voor hun .Want zolang als jij de helpende hand blijf geven zullen ze er nooit achter komend dat ze hulp nodig hebben .want jij bent die hulp en als het mis gaat geven ze jouw de schuld behalve aan hun zelf.Je zal het los moeten laten hoe eng het ook is.. maar alcolisten moeten echt helemaal op de bodem komen te liggen voor dat ze het bezeffen dat ze het zelf doen.
Ik wens heel veel sterkte het is geen makkelijke keuze.
Groetjes Damara

Bericht 8 van 11 in discussie
Van: mariakat11 Verzonden: 2-11-2008 16:21
Damara
Helemaal waar.
En dan heb jij het ook niet gemakkelijk gehad, want het is een moeilijke en harde beslissing.
En ook al is het hard iemand "in de steek te laten".
Er is geen andere oplossing, als de alcoholist (of andere verslaafde), het zelf niet inziet, en zelf niet hieraan werkt.
Maria

Bericht 9 van 11 in discussie
Van: 2643Indiaan Verzonden: 4-11-2008 15:35
Hallo
nee het is zeker geen makkelijke keuze om te breken met een verslaafde zeker als er een klein kind bij loopt .Maar eens zul je moeten om er zelf niet aan onder door te gaan .En daar was ik zelf hard naar toe opweg .
Maar ik heb ook een verhaal geplaats .het heet lang geleden .daar staat in wat er nog meer gaande is ....
Maar joke
het is goed dat je voor jezelf hulp ben gaan zoeken dat heb je echt nodig .er zijn mensen bij nodig om jouw er van te overtuigen dat jij hier een kleine rol in speelt en dat jij niet de aan geweze persoon ben om je moeder te helpen hoe graag je het ook wilt .je bent er maar een klein stukje in .Ga voor jezelf .je heb net zoals ik te lang gelopen met je problemen en teveel alleen de dingen op willen lossen.Bij ons thuis was me vader de drinker .en me moeder dronk wel maar minder .die heeft ooit een zelfmoord poging gedaan .dat beheerst je leven .steeds het bang zijn voor..Inmiddels zijn me ouders er niet meer maar ik bleef achter met een broer die dezelfde weg in was gegaan als me vader .Het heeft lang geduurt dat ik kon breken .daar voor moest ik zelf eerst onderuit voor gaan .

Groetjes Damara

Bericht 10 van 11 in discussie
Van: mariakat11 Verzonden: 4-11-2008 19:59
Damara
Als je op je naam klikt (li.boven in jouw bericht) , dan kom je bij je profiel.
Daar vind je onderin ook de laatste paar berichten die zelf hebt geschreven.
als je op zo'n bericht een reactie plaatst, het geeft niet wat, dan haal je dat naar boven en kunnen wij het opnieuw lezen.
Ook Joke, want die weet misschien niet waar je het over hebt.

Ik zal het nu even voor je doen.
Maria

Bericht 11 van 11 in discussie
Van: 2643Indiaan Verzonden: 5-11-2008 20:30
Hoi joke en maria .
Maria ik begrijp dat joke het misschien niet begrijp. Daarom had ik erbij gezet dat ik een verhaal had geplaats wat ..lang geleden ,langzaaam gaat het wat beter. heet.daar is het een en ander uit op te maken .wat ik heb mee gemaakt .globaal
Joke wat ik naar jouw schrijf dat is eigen ervaring .Ik weet hoe moeilijk het is als kind om daar tussen te zitten.En hoe moeilijk het is om de beslissing te nemen .iedereen kan je vertellen dat je voor jezelf moet kiezen .Maar het grootse probleem is dat heb je nooit geleert voor je eigen kiezen en dat maakt het moeilijk je bent er altijd voor een ander geweest..

.Ik zal wat meer vertellen in andere verhalen .alles in een keer is teveel voor mij .
Groetjes Damara
Terug naar boven Ga naar beneden
https://psychosoof.actieforum.com
 
Mijn moeder is depressief en drinkt
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Meer begrip voor mijn moeder, maar........Origineel bericht-----Atina
» MSN Groep Manisch en Depressief
» VPRO - iedereen depressief
» Manisch depressief of bilpolaire stoornis.
» Hoe kan ik een depressief mens helpen?- Vanuit christelijk p

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Relatie en Depressie :: Persoonlijk :: Schrijfforum-
Ga naar: