Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Relatie en Depressie

Depressief of een depressie? Voor ieder, die hiermee te maken krijgt.Wat voor depressie dan ook.
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Zoeken naar hulp bij incest

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Maria
Admin
Maria


Aantal berichten : 1256
Registration date : 29-12-08

Zoeken naar hulp bij incest Empty
BerichtOnderwerp: Zoeken naar hulp bij incest   Zoeken naar hulp bij incest Icon_minitime14/3/2009, 12:50

Document door Jan geplaatst op het oude MSN Forum.

Tips bij het zoeken van hulp

  • Vertel bij de intake dat je ervaring hebt met seksueel misbruik
  • Vraag naar een hulpverlener, die ervaring heeft met cliënten met misbruikervaringen
  • Realiseer je dat een intaker van de Riagg niet per se naar een hulpverlener van de Riagg hoeft te verwijzen: overleg wat voor jou het meest geschikt is. Het kan handig zijn om een hulpverlener uit je eigen omgeving te kiezen
  • Denk zo mogelijk van tevoren na over wat je wilt met de therapie: wil je specifieke problemen als verslaving of seks aanpakken?
  • Probeer de hulpvraag zo concreet mogelijk te maken. Bijvoorbeeld: ‘ik heb in mijn jeugd vervelende seksuele ervaringen meegemaakt en daar zit ik mee’ of ‘help me om dit op een rijtje te zetten’, of ‘help me om met de herinnering om te gaan’
  • Kijk in de lijst van hulpverleningsadressen. Soms kun je ook je huisarts vragen om een verwijzing.
    Vaak heb je de keuze tussen een mannelijke of vrouwelijke hulpverlener. Een mannelijke hulpverlener kan confronterend zijn, bijvoorbeeld als hij herinneringen oproept aan de mannelijke dader. Een vrouwelijke hulpverlener kan confronterend zijn als de dader een vrouw was.

Neem de tijd voor het verwerkingsproces. Deze verloopt bij stukjes en beetjes.

Behandeling
Psychotherapie plaatst het misbruik in een bredere context (gezin/familie etc.). In gesprekken heb je het met een therapeut over allerlei zaken die met je persoon en met het misbruik te maken hebben. Dit is veelal een langdurig proces.

Lichaamsgerichte therapie (bijvoorbeeld haptonomie, bio-energetica, ontspanningsoefeningen) besteedt aandacht aan het lichaam om op die manier de ervaringen te verwerken. Met name voor mannen die ‘het praten zat’ zijn biedt dit een uitkomst. Je leert te luisteren naar wat je voelt in je lichaam en naar wat je lichaam je vertelt. Traumatische ervaringen kunnen namelijk allerlei lichamelijke spanningen oproepen.

Groepshulpverlening/lotgenotencontact stelt erkenning en herkenning centraal. Dit is geschikt voor mannen die hun ervaringen willen delen met mannen die hetzelfde hebben meegemaakt. Verspreid over het land zijn mannengroepen, soms zijn er ook groepen voor misbruikte jongens. Sommigen denken dat dit homoseksuele groepen zijn, maar dat is niet het geval: de samenstelling is heel divers.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://psychosoof.actieforum.com
 
Zoeken naar hulp bij incest
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Zoeken naar hulp bij incest/sexueel misbruik ervaringen.
» Waarom zoeken wij het geluk zo vaak buiten ons zelf?
» Songs en teksten op PC
» Hulp van vrienden.
» Hulp online bij relatieproblemen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Relatie en Depressie :: Documentatie :: Achtergrondinformatie :: Incest-
Ga naar: