Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Relatie en Depressie

Depressief of een depressie? Voor ieder, die hiermee te maken krijgt.Wat voor depressie dan ook.
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Angsten, wie kent ze niet

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
emma-emily

emma-emily


Aantal berichten : 456
Woonplaats : westfriesland
Registration date : 26-01-09

Angsten, wie kent ze niet Empty
BerichtOnderwerp: Angsten, wie kent ze niet   Angsten, wie kent ze niet Icon_minitime3/2/2010, 15:34

Bij de dokumentatie kwam ik dit stuk tegen. Daar er niet gereageerd mag/kan worden daar,heb ik het gecopieerd en hier neer gezet.
Soms is het zo niet te pakken, waarom je angstig, bang of benauwd bent en dit geeft wel wat aan vind ik. Misschien ook wel om op te reageren.


Probeer eens nauwkeurig naar je angst te kijken en te vertellen wat de aard van je angst is:
Gewetenangst, veroorzaakt dus door neurotische schuldgevoelens?
Driftangst, Angst dus voor eigen weggestopte woede of seksuele impulsen of verlangens?
Faalangst, vanwege je perfectionisme?
Verlatingsangst, vanwege je gedachte het alleen niet te redden, dus samenhangen met afhankelijkheid?
Fusieangst, dus de angst jezelf in een ander te verliezen, voortkomend uit de angst voor lichamelijke of emotionele intimiteit?
Sociale angst, voortkomend uit minderwaardigheidsgevoelens of schaamte gevoelens?
Paranoïde en/of desintegratieangsten?


Ik ben inderdaad wel eens bang, maar ik heb een man die me daarmee helpt.
Vooral met de vragen van hem: wat kan er gebeuren denk je, of waarom nu al bang zijn voor de gladde weg terwijl je nog een nacht moet slapen. Wat kan je overkomen als je dat gesprek aangaat? Tegenvragen om de Reus kleiner te maken.
De sociale angsten zijn ook bekend....
dank je dat je het neerzette, zodat we toch de angsten even op een rijtje hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
Fred




Aantal berichten : 158
Leeftijd : 76
Woonplaats : Bovenkarspel
Registration date : 14-01-09

Angsten, wie kent ze niet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Angsten, wie kent ze niet   Angsten, wie kent ze niet Icon_minitime3/2/2010, 17:51

Hoi emma-emily
Misschien is het handig de eraan vooraf gaande tekst er ook ff bij te zetten waarin de door jouw genoemde angsten even worden toegelicht.
Ik ben dus maar zo vrij om dat hier te doen
Hoewel de lichamelijke verschijnselen van de meeste angsten hetzelfde zijn, kan de aard van de angst waaraan mensen kunnen lijden heel verschillend zijn. Zo is er een groot verschil tussen:

1. Reële angst:
Je ziet een grote agressief blaffende zwarte hond op je afrennen en je wordt bang. Je loopt op straat, hoort schoten en je wordt bang. En dat is maar goed ook, want in deze gevallen wijst je angst op een dreigend gevaar en maakt het lichaam in staat van paraatheid om te vechten of te vluchten.
Dit zijn dus in wezen gezonde angsten en daarvoor heeft men geen therapeut nodig,

2. Neurotische angst
We spreken van neurotische angst als de afweermechanismen te kort schieten, dus als verdrongen impulsen,
gevoelens, verlangens, fantasieën of herinneringen in het bewustzijn dreigen door te breken. Er is dan dus sprake van een onbewust innerlijk conflict. Met name een conflict tussen impulsen, verlangens of gevoelens enerzijds en het verbod daarop van het strenge geweten anderzijds. Zich uitend in:
a. Gewetensangst is dus de angst voor het eigen strenge tirannieke geweten, dat je steeds veroordeelt.
Men lijdt dan dus aan neurotische of ziekelijke schuldgevoelens. Want er is natuurlijk een verschil tussen een gezond en een neurotisch schuldgevoelen. Een gezond schuldgevoel remt de agressie en wekt het verlangen iets goed te maken.
b. Driftangst is dus de angst voor de eigen verdrongen impulsen of verlangens van seksuele of agressieve aard.
c. Faalangst, is angst die samenhangt met de eigen perfectionistische ik-idealen. De angst dus om te kort te schieten ten gevolge van de hoge, bijna onhaalbare doelstellingen en perfectionistische trekken in het karakter
d. Separatie of verlatingsangst. is de angst om verlaten of in de steekgelaten te worden. Zo iemand reageert
uiteraard aanklampend, is overgevoelig voor verlating en neigt naar pathologische rouw, depressie dus.
e. Fusieangst is het tegenovergestelde van verlatingsangst. De angst zich volledig in de ander te verliezen
Angst voor intimiteit dus eigenlijk Mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis lijden vaak aan een
gecombineerde separatie en fusieangst, hetgeen leidt tot “aantrekken en afstoten” van anderen.
f. De angst om de waardering van anderen te verliezen ten gevolge van een veelal zeer laag gevoel van eigenwaarde
g. De angst te worden uitgelachen. Schaamtegevoelens dus omdat je denkt dat je impulsen of verlangens verboden zijn. Wie zich schaamt, denkt afgewezen te worden om hetgeen waarover men zich schaamt

3. Psychotische angsten .
Dat zijn hevige angsten ten gevolge van het feit dat men psychotisch is geworden, dus last heeft van waandenkbeelden en/of hallucinaties. Die kunnen uiteraard zeer beangstigend zijn. Men denke aan:
a. Paranoïde angst of achtervolgingswaan.
b. Desintegratieangst, de angst dus als het ware uiteen te vallen ten gevolge van de wanen en hallucinaties die
men heeft ten gevolge van een psychose of drugsgebruik.

Onbewuste innerlijke conflicten kunnen zich overigens niet alleen in allerlei neurotische angstklachten (zoals paniekstoornis, agorafobie, sociale fobie, gegeneraliseerde angststoornis, specifieke fobie, obessief-compulsieve of dwangstoornis) uiten, maar ook in allerlei andere symptomen van neurotische stoornissen tot uiting komen zoals: in stemmingsstoornis of depressie, somatoforme stoornissen: dat zijn onverklaarbare lichamelijke klachten, seksuele functiestoornissen, eetstoornissen, slaapstoornissen, stoornissen in de impulscontrole of in relationele problemen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.bestaansverheldering.nl
 
Angsten, wie kent ze niet
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wel of niet scheiden ik kom er niet meer uit!
» Antidepressiva : wat klopt en wat niet ?
» Angsten - Mind watchers.
» ik kan het niet zelf
» Je problemen zijn niet in het hier en nu

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Relatie en Depressie :: Persoonlijk :: Schrijfforum-
Ga naar: