Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Relatie en Depressie

Depressief of een depressie? Voor ieder, die hiermee te maken krijgt.Wat voor depressie dan ook.
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 9 tips voor geluk van Boeddha

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Maria
Admin
Maria


Aantal berichten : 1256
Registration date : 29-12-08

9 tips voor geluk van Boeddha  Empty
BerichtOnderwerp: 9 tips voor geluk van Boeddha    9 tips voor geluk van Boeddha  Icon_minitime31/3/2012, 11:11

Citaat :
Wat we van het Boeddhisme kunnen leren

9 tips voor geluk van Boeddha
vrijdag 24 februari 2012
Door: Tessel in t Veld
Categorie: Samenleving

1. Geef. In het Boeddhisme stelt men dat ‘dana’ oftewel ‘geven’ een factor is voor geluk. Het gaat hier niet alleen om het geven van materie maar ook van raad, complimenten en wijsheden. Voordat je iets geeft ben je blij, tijdens het geven is je geest extra helder en na het geven voel je je voldaan. (Anguttara Nikaya)
2. Leef in het heden. Heb geen spijt van het verleden, verlang niet naar de toekomst, maar leef aandachtig in het hier en nu. Hier word je gelukkig van. (Samyutta Nikaya)
3. Vergelijk jezelf niet met anderen. Zie jezelf niet als beter, niet als slechter en zelfs niet als gelijkwaardig aan anderen. Denk helemaal niet in termen van het ‘zelf’ en de ‘ander’. (Sutta Nipata 918)
4. Zet geld niet hoog op je prioriteitenlijstje. Het is fijn om geld te hebben: je kunt ervan genieten, anderen gelukkig maken en het besteden aan spirituele bezigheden. Maak geld echter niet tot het belangrijkste doel in je leven. (Anguttara Nikaya)
5. Neem initiatief op je werk. Boeddha zag werk als een manier om initiatief en intelligentie te tonen. (Anguttara Nikaya)
6. Stel betekenisvolle doelen in je leven. Boeddha’s laatste woorden waren: ‘blijf mindfull streven naar je doelen’ (Majjhima Nikaya)
7. Maak vrienden en koester familie. Wees genereus, aardig en bied hulp aan familieleden. Omring jezelf met goede vrienden die je energie geven. (Mangala Sutta)
8. Wees optimistisch. Denk positief en wees sympathiek, zelfs tegen mensen die niet goed voor je zijn geweest.(Majjhima Nikaya)
9. Wees dankbaar. Dankbaarheid biedt volgens Boeddha één van de grootste beschermingen tegen ongeluk. (Anguttara Nikaya)
Bron: Wildmind

http://www.welingelichtekringen.nl/18452-.html
Terug naar boven Ga naar beneden
https://psychosoof.actieforum.com
Maria
Admin
Maria


Aantal berichten : 1256
Registration date : 29-12-08

9 tips voor geluk van Boeddha  Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 tips voor geluk van Boeddha    9 tips voor geluk van Boeddha  Icon_minitime31/3/2012, 11:19

Wat uitgebreider beschreven hier in het engels:
http://www.wildmind.org/blogs/on-practice/10-things-science-and-buddhism-says-will-make-you-happy
Terug naar boven Ga naar beneden
https://psychosoof.actieforum.com
Fred




Aantal berichten : 158
Leeftijd : 76
Woonplaats : Bovenkarspel
Registration date : 14-01-09

9 tips voor geluk van Boeddha  Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 tips voor geluk van Boeddha    9 tips voor geluk van Boeddha  Icon_minitime16/5/2012, 12:40

Tijdje geleden dat ik hier geweest ben.
Boeddha gaf ook 5 geheugensteuntjes met name;

1.ik ben van dien aard dat ik oud word. Er is geen mogelijkheid om aan oud worden te ontsnappen
2.Ik ben van dien aard dat ik een slechte gezondheid krijg. Er is geen mogelijkheid om aan een slechte gezondheid te ontsnappen.
3.Ik ben van dien aard dat ik sterf. Er is geen mogelijkheid om aan doodgaan te ontsnappen.
4.Alles wat mij dierbaar is en iedereen van wie ik houd zijn van dien aard dat zij veranderen. Er is geen mogelijkheid om aan van hen gescheiden te worden te ontsnappen
5.Mijn daden zijn mijn enige ware persoonlijke bezittingen. Ik kan niet aan de gevolgen van mijn daden ontsnappen. Mijn daden zijn de grond waarop ik sta.

De 5 geheugensteuntjes helpen ons vriendschap te sluiten (= werkelijk te accepteren) met onze angst om oud te worden, ziek te worden, verlaten te worden en te sterven. Ze vormen ook een belletje van oplettendheid dat ons kan helpen de wonderen van het leven, die hier en nu voorhanden zijn, ten diepste te waarderen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.bestaansverheldering.nl
Gesponsorde inhoud





9 tips voor geluk van Boeddha  Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 tips voor geluk van Boeddha    9 tips voor geluk van Boeddha  Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
9 tips voor geluk van Boeddha
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» kan jij omgaan met geluk?
» Waarom zoeken wij het geluk zo vaak buiten ons zelf?
» Tips voor mannen met incest-ervaringen.
» Algemene tips voor depressie na CZ depri-test
» Tips tegen depressie en andere psychische aandoeningen door ervaringsdeskundigen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Relatie en Depressie :: Persoonlijk :: Schrijfforum-
Ga naar: