Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Relatie en Depressie

Depressief of een depressie? Voor ieder, die hiermee te maken krijgt.Wat voor depressie dan ook.
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Christelijk of ander geloof - of juist niet?

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Maria
Admin
Maria


Aantal berichten : 1256
Registration date : 29-12-08

Christelijk of ander geloof - of juist niet? Empty
BerichtOnderwerp: Christelijk of ander geloof - of juist niet?   Christelijk of ander geloof - of juist niet? Icon_minitime27/1/2009, 12:48

We zijn niet een bij uitstek christelijk forum, maar willen gelegenheid bieden om over het geloof te praten.
Ikzelf heb een orthodox christelijke achtergrond en begrijp heel veel van , ook het orthodoxe geloof en de beleving.
Ook de psychische stoornissen die kunnen ontstaan door religie, zowel door wel te geloven als door dat niet meer te kunnen.

Veel mensen, zeker als ze niet volop overtuigd zijn, en depressies hebben, blijven toch diep in hun binnenste een geloofsprobleem te hebben.
Ook gelovigen kunnen in hun depressies geloofscrises beleven.

Aan de andere kant zijn er mensen overtuigd atheïst geworden, maar steeds weer steekt het oude geloof weer de kop op en kan dan ook voor crises zorgen.
Ook in het omgaan met hun nog gelovende familie en vrienden zijn moeilijkheden te vinden.

Er is heel weinig voorhanden op internet voor al deze mensen.
Ik weet ook van nabij dat huisartsen, het moeilijk vinden om een gelovige psychotherapeut te vinden voor hun patienten.
Sowieso is het moeilijk om therapeuten te vinden, die weten, waarover het gaat en de mensen dus kunnen begrijpen.

Ik weet hoe gevoelig dit soms kan liggen, daarom hebben we een paar fora ingericht, die alleen voor leden zijn.


Laatst aangepast door Maria op 3/3/2011, 08:55; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
https://psychosoof.actieforum.com
Zodemieter




Aantal berichten : 36
Leeftijd : 68
Woonplaats : dieren gelderland
Registration date : 21-01-09

Christelijk of ander geloof - of juist niet? Empty
BerichtOnderwerp: Het geloof ja best belangrijk   Christelijk of ander geloof - of juist niet? Icon_minitime28/1/2009, 07:21

Ja het geloof best belangrijk ook al voeld het zoms oneerlijk kijk naar alle oorlogen
Maar ja ik haal het goede uit het geloof ik bid zoms En probeer zoms door de ogen van jesus te kijken dan ziet de wereld er anders uit
Ja dan probeer je oprecht te zijn..vergevins gezind..zoms fraag ik de engel gaberiel om kracht
Dat gebruik ik als ik mensen wil behandelen..((((.Dus je het geloof heeft kracht))) en de liefde uit mijn hard ook
Wens jullie fijne dag
Gr knuf mieter
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Christelijk of ander geloof - of juist niet? Empty
BerichtOnderwerp: christelijk geloof....   Christelijk of ander geloof - of juist niet? Icon_minitime28/1/2009, 23:11

Kan het ook zo zijn dat mensen die zich erg bewust zijn, zich erg verantwoordelijk voelen, last krijgen/hebben van depressies? Dat heeft dan toch niet te maken met een (welk dan ook) geloof?
Zoals je toch niet kunt beweren dat de gelovigen zich bewust zijn van het kwaad en de ongelovigen niet?
Moeilijk hoor als je een forum over depressies linkt aan geloof. Want dan zijn er nog veel meer linken mogelijk: te veel televisie kijken, niet genoeg fruit eten, te weinig buiten komen dus tekort aan vitamine D , gokverslaving, alcohol, misbruik.
Depressie is een gegeven, het bestaat. Is de oorzaak belangrijk? Veronderstel dat de oorzaak 'geloof' is, zijn door de afschaffing van geloven de depressies dan de wereld uit?
Terug naar boven Ga naar beneden
Maria
Admin
Maria


Aantal berichten : 1256
Registration date : 29-12-08

Christelijk of ander geloof - of juist niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Christelijk of ander geloof - of juist niet?   Christelijk of ander geloof - of juist niet? Icon_minitime29/1/2009, 10:16

Geloof wel of niet is inderdaad maar één van de oorzaken van depressies, evenals al die andere eventuele oorzaken die jij opnoemt.
en zo zou je het rijtje nog veel langer kunnen maken.

Er is hier een aparte ruimte ingericht, omdat de oorzaak van het geloof van heel persoonlijke aard is en lang niet voor iedereen geldt, zoals bijvoorbeeld de meeste oorzaken wel op de èèn of andere manier, zoals bijvoorbeeld ondervoeding.
Een andere reden voor het apart houden is, dat als iemand niet geconfronteerd wil worden met religie, deze categorie niet hoeft te lezen.
Ervaring leert, dat bij iedereen, wel of niet gelovig al gauw discussies ontstaan over alles wat met religie te maken heeft.
En dat is hier niet de bedoeling.
Daar zijn ook genoeg andere fora voor.

Voor heel veel andere oorzaken zijn legio mogelijkheden om zich te informeren en legio fora, waar je je bij aan kunt sluiten.
Maar als je geloof een probleem is voor iemand speciaal, dan valt hij in een diep gat.
In ieder geval wat internet betreft en in het dagelijkse leven vaak ook.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://psychosoof.actieforum.com
Maria
Admin
Maria


Aantal berichten : 1256
Registration date : 29-12-08

Christelijk of ander geloof - of juist niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Christelijk of ander geloof - of juist niet?   Christelijk of ander geloof - of juist niet? Icon_minitime29/1/2009, 10:19

Zodemieter schreef:
Maar ja ik haal het goede uit het geloof ik bid zoms En probeer zoms door de ogen van jesus te kijken dan ziet de wereld er anders uit
Ja dan probeer je oprecht te zijn..vergevins gezind..

Heerlijk, als je dat kunt Mieter.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://psychosoof.actieforum.com
Maria
Admin
Maria


Aantal berichten : 1256
Registration date : 29-12-08

Christelijk of ander geloof - of juist niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Christelijk of ander geloof - of juist niet?   Christelijk of ander geloof - of juist niet? Icon_minitime29/1/2009, 10:28

Citaat :
Depressie is een gegeven, het bestaat. Is de oorzaak belangrijk?
Ria

Ik denk zeker, dat het niet goed is om steeds maar weer in de oorzaken te wroeten als het gaat om iets uit het verleden.
Je verleden duidelijk hebben, weten dat daar een oorzaak of een begin van depressies kan liggen is heel goed,
Maar verder is het: "Ga door met leven."
We hebben een toekomst en dat is heel wat beter om je daar op te richten in het nu.
Zeker is, dat je je verleden niet kunt veranderen, maar dat je heel grote invloed kunt uitoefenen op je toekomst.

Maar in het nu, tijdens de depressies, zijn we met dingen bezig.
Al dan niet op een gezonde manier.
En dat is voor mij wel zeker belangrijk om het daarover te hebben.
Dan is het geen praten over het verleden, maar dan staan we midden in het nu.
En natuurlijk is bijna alles uit het nu een gevolg uit het verleden.

Vanzelfsprekend geldt dat voor ons hele denken en voelen en niet alleen voor geloven.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://psychosoof.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Christelijk of ander geloof - of juist niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Christelijk of ander geloof - of juist niet?   Christelijk of ander geloof - of juist niet? Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Christelijk of ander geloof - of juist niet?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoe kan ik een depressief mens helpen?- Vanuit christelijk p
» Beleving van het christelijke geloof.
» Geen geloof meer, maar toch nog problemen.
» Problemen door eigen ongeloof en geloof van de ander?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Relatie en Depressie :: Persoonlijk :: Religie :: Algemeen Levensbeschouwingen.-
Ga naar: