Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Relatie en Depressie

Depressief of een depressie? Voor ieder, die hiermee te maken krijgt.Wat voor depressie dan ook.

IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

boosheid

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
emma-emily

emma-emily

Aantal berichten : 456
Registration date : 26-01-09

boosheid Empty
BerichtOnderwerp: boosheid   boosheid Icon_minitime23/3/2009, 19:13

Boosheid komt als er sprake is van tegenwerken of dwarsbomen van een verlangen.

Als we vroeger onrechtvaardig of oneerlijk behandeld zijn hebben we een reservoir opgebouwd,waar we als volwassenen nog steeds uit putten.
Als er geen handvaten gegeven zijn, kan boosheid worden omgezet in: teleurstelling of verdriet.
Ik ben niet boos; ik ben teleurgesteld of ik ben verdrietig.
Zodra je voelt dat je boos bent, benoem het en dan zijn de feedbackregels fijn te gebruiken. Ze oordelen niet en kwetsen niet.
1 concreet gedrag benoemen
2 beschrijven wat het met je doet
3 praat in de ik vorm

Zelf heb ik boosheid, in teleurstelling om gezet. Verdriet en boosheid waren geen emoties waar ik iets mee mocht doen. Ik ben zovaak teleurgesteld geraakt door zoveel oorzaken, dat het een depressie werd. De depressie werd dan ook een ingekeerde (implodeerde) boosheid genoemd. Zo langzamerhand komen alle emoties weer op z'n plek, maar het is werken. Alert blijven dat ik weer niet slik, het is super gewoon al die emoties niet te laten zien of horen. Nog als ik moet huilen ben ik bang dat ik een ander tot last ben, als ik boos word dat ze me niet meer mogen. Allert zijn dat dit leugens zijn die niet goed zijn.

De brug van de relatie moet sterk genoeg zijn om het gewicht van de waarheid te kunnen dragen.
Terug naar boven Ga naar beneden

Aantal berichten : 13
Registration date : 11-03-09

boosheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: boosheid   boosheid Icon_minitime25/3/2009, 08:47

Klopt helemaal. Ingeslikte boosheid maakt depressief. Juist vrouwen zijn hier heel sterk in.
Ook ik hoor. Door boosheid in te slikken kwam ik steeds verder van mezelf,mijn eigen gevoelens af te staan.
Die boosheid en die onderliggende emoties moeten eruit, verwerkt worden.Dan pas kom je bij jezelf terecht.

Het is een automatisme om te overleven,om niet te hoeven voelen. Inderdaad die foute gedachtes leren tegen te spreken.
Ik spreek liever niet van leugens, dat klinkt zo negatief. Het zijn gedachtes die je gekoppeld hebt aan bepaalde gevoelens. Voor jou en voor mij toen ook hele reele gedachtes. Alleen zijn er vaak verschillende interpretaties mogelijk.
Zo gaat dat. Dit uitpluizen en tegenspreken helpt zeker.
In mijn therapie zijn we verder gegaan en hebben ook de oorzaak van die gedachtes geanalyseerd. Ik moet zeggen dat dit wel de puzzel voor mij compleet heeft gemaakt en heel helend heeft gewerkt.

Succes bij je zoektocht en leerproces!
emma-emily

emma-emily

Aantal berichten : 456
Registration date : 26-01-09

boosheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: boosheid   boosheid Icon_minitime25/3/2009, 12:30

Gekke wezens zijn we eigenlijk, maar je hebt gelijk dat leugens harder klinkt. Foute gedachtes is ook een benaming, het is net wat je past denk ik.
Kan jij vanuit je therapie hier ook wat meer op ingaan? Als het vaak voorkomt is het wel fijn om er over te delen.

Aantal berichten : 13
Registration date : 11-03-09

boosheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: boosheid   boosheid Icon_minitime25/3/2009, 15:31

Je schreef: Kan jij vanuit je therapie hier ook wat meer op ingaan? Als het vaak voorkomt is het wel fijn om er over te delen.

Ik weet niet wat je precies hiermee bedoelt maar wil er nog wel wat uitgebreider op ingaan,misschien dat je het herkent.

Een belangrijke vraag voor mij was, waar ik toch zo boos over was. Vroeg de therapeut dat dan zei ik...ik ben niet boos maar mijn uitbarstingen waren toch behoorlijk.
Niet zeggen wat me dwarszat maar inslikken,opstapelen en dan ontploffen.
Ik werd dan ook afgerekend op de uitbarstingen want wat er vooraf gebeurde zag men niet.

Dit heb ik uitgeplozen met hulp van de therapeut. Het zat hem vooral in de angst om afgewezen te worden, onzekerheid.
Ik richtte me op wat anderen wilden om maar geliefd te zijn/worden.
Deze houding zorgde ervoor dat ik aan mezelf voorbijging. Bovendien botste dit intern heel erg. Want ergens kwam er af en toe toch dat oerinstinct naar boven van..ik tel ook nog mee.. . en kwam ik op een verkeerde manier voor mezelf op..
Eigenlijk dus een conflict met mezelf...
De boosheid is weg.. foute gedachtes zijn omgezet in goede...ben zelfverzekerder geworden, wat mij minder afhankelijk maakt van de goedkeuring van anderen. Ga op mijn eigen gevoel af.. dat kan en durf ik nu ook. Ik ben nu meer in balans.

Is er nu iets wat me niet lekker zit..vertaalt zich dat in andere klachten dan vroeger..niet meer in boosheid.. komen er andere gevoelens opzetten van verdriet.. machteloosheid. Voor mij een teken dat er iets aan de hand is.. kost even tijd maar dan kom ik er toch weer uit. Het gaat dus niet altijd goed hoor maar wat ik heb geleerd kan ik wel goed toepassen Wink en daar gaat het uiteindelijk toch om

Groetjes
Gesponsorde inhoud

boosheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: boosheid   boosheid Icon_minitime

boosheid
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Relatie en Depressie :: Algemeen :: Praatkaffee-
Ga naar: