Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Relatie en Depressie

Depressief of een depressie? Voor ieder, die hiermee te maken krijgt.Wat voor depressie dan ook.
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 De liefdesrelatie als een dans

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Fred




Aantal berichten : 158
Leeftijd : 76
Woonplaats : Bovenkarspel
Registration date : 14-01-09

De liefdesrelatie als een dans Empty
BerichtOnderwerp: De liefdesrelatie als een dans   De liefdesrelatie als een dans Icon_minitime4/3/2010, 10:14

ik wist niet zo goed waar ik het volgende moest plaatsen dus deed ik het maar hier

De liefdesrelatie als een dans
Over het belang van gehechtheid en emotionele ontvankelijkheid.

Partners kunnen elkaar in een specifieke “dans” duwen.
Het bekendste voorbeeld daar van is dat als de een”sterk”is, de ander “zwak” moet zijn en omgekeerd, zodat men jarenlang in hetzelfde – vaak onbevredigende -relatiepatroon blijft hangen.

Een relatietherapie die erop uit is een bevredigender relatie tot stand te brengen is gebaseerd op twee uitgangspunten: het belang van gehechtheid en emotionele ontvankelijkheid.

1.Gehechtheid en steun
Mensen hebben elkaar nodig (wederzijdse steun dus) en hebben een aangeboren behoefte aan gehechtheid. Afhankelijkheid van elkaar is een vanzelfsprekendheid en daar is dus niks mis mee. Wel kan afhankelijkheid te ver gaan zoals in het geval als men elkaar claimt en er geen ruimte is voor eigen behoeften en ontwikkeling of interesses.
Er kunnen psychische problemen ontstaan als de behoefte aan steun en emotionele betrokkenheid van anderen niet vervuld wordt, waardoor men zich geïsoleerd en eenzaam kan gaan voelen in de relatie. Relatieproblemen hebben een negatieve invloed op het immuunsysteem en kunnen tot depressies leiden.

2. Emoties
Emoties of affectie (genegenheid) zijn de dans van de muziek, als je de muziek verandert, verander je de dans. Emotionele ontvankelijkheid en betrokkenheid van partners voor elkaar, leidt tot een sterke positieve onderlinge verbondenheid en vergroot de kwaliteit van de relatie.
In essentie gaat het bij relaties over de vraag: “Ben je er voor mij? Kan ik op je rekenen?”
Spanningen tussen partners komen voort uit het verliezen van dit emotionele contact met elkaar.

Bij een effectieve relatietherapie gaat het dus om een ander niveau dan bijvoorbeeld het verbeteren van de communicatie. Als stellen klagen over het huishouden, familie of geld, dan is dit niet waar het feitelijk om gaat. De eigenlijke vraag is: “Ben je in emotioneel opzicht ontvankelijk voor mij?” Als therapeut moet men zich dus niet laten misleiden door te veel op het naar voren gebrachte probleem (het huishouden, de financiën enz) in te gaan, maar moet zich concentreren op waar het omgaat: de emotionele ontvankelijkheid en de wederzijdse betrokkenheid.

Een goede en veilige partnerrelatie is een bron van herstel van allerlei klachten en problemen.

De eerste stap of fase van een relatie therapie is die van de-escalatie: ophouden met ruzie of verwijten maken. Daarbij kijkt de therapeut hoe de negatieve spiraal tussen ruziënde partners eruit ziet en deze wordt expliciet gemaakt. Daarbij wordt dus niet het afzonderlijke gedrag van de partners als het probleem beschouwd maar hun onderlinge interactie.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.bestaansverheldering.nl
 
De liefdesrelatie als een dans
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Relatie en Depressie :: Documentatie :: Diverse therapien-
Ga naar: