Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.

Relatie en Depressie

Depressief of een depressie? Voor ieder, die hiermee te maken krijgt.Wat voor depressie dan ook.
 
IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 
 

 Automatische gedachten

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Maria
Admin


Aantal berichten: 1256
Woonplaats: Zeeland
Registration date: 29-12-08

BerichtOnderwerp: Automatische gedachten   8/3/2009, 22:22

Kopie van een document geplaatst door Scorpio (Jan), de oprichter van het MSN forum Relatie en Depressie.
Dat kan 10 jaar geleden zijn.
Ze kunnen overgenomen zijn of persoonlijke berichten.
Als er niets bij staat kan er dus ook geen autoriteit aan verleend worden.
De bron heb ik zo mogelijk opgezocht.
Als die er niet bij staat:
Houd dan in de gaten dat in het document wel gegevens kunnen staan, waar je wat aan hebt en/of voeling mee hebt, maar dat de bron mist, dus ook de onderbouwing.


Depressie en automatische gedachten
Hallo allemaal,

Ik heb een hele tijd geleden iets gelezen over automatische gedachten die je gevoelens aansturen.
Ik geloof dat ik er laatst ook iets over geschreven heb, maar ik kan het niet meer vinden, dus ik doe het maar opnieuw.
Het volgende werd erover gezegd.
Door de ervaringen in het leven, de positieve en de negatieve worden er op een gegeven moment automatische gedachten gevormd.
Die gedachten kunnen zowel positief als negatief ten opzichte van jezelf zijn.

Ik noem een paar voorbeelden:
Positief:
-- Je loopt een café binnen en de mensen kijken naar je.
Je denkt bij jezelf: ze zullen me wel een lekkere vent vinden.
Even kijken of er nog wat te scoren valt. En nu komt het. Deze gedachten zorgen voor hele prettige emoties. Je voelt je blij en vol zelfvertrouwen en kan de hele wereld aan.
-- En een iets subtielere (Uit de praktijk van vandaag):
Je hebt net de proefwerken nagekeken van een klas en de uitslag zou leuk zijn als toto uitslag.
Je denkt bij jezelf: Mmm, wat een sukkels dat ze het naar zo'n briljante uitleg als ik ze heb gegeven zo slecht sturen. Je baalt misschien van die slechte cijfers, maar je voelt je geen loser. Die slechte cijfers is hun probleem, niet het jouwe.

Negatief:
-- Je loopt een café binnen en de mensen kijken naar je.
Je denkt bij jezelf: hmm, ze zullen me wel lelijk vinden. Zie je wel dat ik lelijk ben. Deze gedachten zorgen voor iets andere gevoelens. Je zal je verdrietig gaan voelen.
-- En een iets subtielere (Uit de praktijk van vandaag):
Je hebt net de proefwerken nagekeken van een klas en de uitslag zou leuk zijn als toto uitslag. Je denkt bij jezelf: Jeetje, ik moet het ze wel slecht uitgelegd hebben want anders hadden ze wel een beter cijfer gehaald. Deze gedachten zorgen ervoor dat je je ongelukkig gaat voelen.

Twee voorbeelden, die ervoor zorgen dat gedachtes onze emoties beïnvloeden.
Vaak weten we zelf niet eens, hoe we vaak we automatische gedachtes hebben over bepaalde zaken.
Ik ben hiermee een jaar of anderhalf geleden begonnen als onderdeel van de therapie.
Wat mij toen opviel is hoe vaak ik destijds volautomatisch allerlei zaken op een negatieve manier liep in te vullen.
Met als resultaat dat ik me behoorlijk rot voelde.
Nu is het niet zo dat ik nu nooit eens een negatieve gedachte heb, maar omdat ik er bewust mee bezig ben, loopt dit niet uit de hand.

Voorbeelden van automatische gedachten:
  • Ze zullen me wel een aansteller vinden.
    Dat kan ik vast niet.
    Ik zal nooit gelukkig worden.
    Het zal me nooit lukken.
    De mensen zijn mijn gezeur vast beu.
    Ze zullen me wel niet mogen.
    De enige oplossing voor mijn problemen is de dood.
Soms worden dit soort gedachten getriggerd op een manier die we in eerste instantie niet herkennen.
Door elke dag een soort van kort dagboekje bij te houden, met wat er gebeurd is, hoe je daarop reageerde en wat je daarbij voelde, kan je patronen ontdekken in deze gedachtes.

Een van de dingen, die ik destijds ingevuld heb, was een gedachten rapport.
Dat ziet er als volgt uit:
Kolom 1: Situatie (wat, waar,wanneer en wie).
Kolom 2: Stemmingen: wat voelde je en geef een score in procenten.
Kolom 3: Automatische gedachten en beelden: Wat ging er door je heen net voordat je dit voelde? Andere gedachten en beelden.
Kolom 4: Bewijzen voor de spannende gedachten.
Kolom 5: Bewijzen tegen de spannende gedachten.
Kolom 6: Alternatieve of evenwichtige gedachten
Kolom 7: Scoor je stemming opnieuw.
Terug naar boven Go down
http://psychosoof.actieforum.com
 

Automatische gedachten

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Relatie en Depressie ::  ::  :: -