Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Relatie en Depressie

Depressief of een depressie? Voor ieder, die hiermee te maken krijgt.Wat voor depressie dan ook.
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Medicijnen - Twijfels of vragen over uw medicijngebruik?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Maria
Admin
Maria


Aantal berichten : 1256
Registration date : 29-12-08

Medicijnen - Twijfels of vragen over uw medicijngebruik? Empty
BerichtOnderwerp: Medicijnen - Twijfels of vragen over uw medicijngebruik?   Medicijnen - Twijfels of vragen over uw medicijngebruik? Icon_minitime14/1/2010, 13:42

Medicijnen - Twijfels of vragen over uw medicijngebruik? Logo_kiesbeter

Informatie over Medicijnen


Twijfels of vragen over uw medicijngebruik?
Neem bij twijfel, angst, vragen of praktische problemen altijd contact op met uw huisarts of apotheker. Zij nemen graag de tijd om u te helpen.

Wat mag ik van mijn arts verwachten bij het voorschrijven?
De arts kan u uitleggen waarom u een bepaald medicijn krijgt. Zowel de arts als de apotheker kunnen u vertellen hoe het werkt, wat u ervan kunt verwachten en of er risico's aan verbonden zijn. Ze kunnen u bijvoorbeeld vertellen wat u moet doen als u last van bijwerkingen krijgt.
Wanneer uw arts u een nieuw medicijn voorschrijft, kiest hij voor een medicijn dat zo goed mogelijk past bij de medicijnen die u al gebruikt. Hij beoordeelt of het een goede aanvulling is op uw andere medicijnen en of de combinaties geen ongewenste wisselwerkingen geven.

Wat mag ik van mijn apotheker verwachten?
U kunt uw apotheker altijd om raad vragen wanneer u het moeilijk vindt om de adviezen op te volgen. Als u problemen heeft met het slikken, is er misschien wel een medicijn in de vorm van een drankje, oplostablet of zetpil.
Uw apotheek heeft ook allerlei hulpmiddelen voor het innemen van medicijnen. Een tablettensplijter of een verdeeldoos voor uw medicijnen kunnen erg gemakkelijk zijn.

Veelgestelde vragen over medicijngebruik

Kan ik de dosering verminderen als ik me beter voel?
Uw arts kiest zorgvuldig een medicijn en de dosering daarvan uit. Hij stemt dit ook af met de medicijnen die u al gebruikt. Het is daarom niet verstandig om zelf de dosering aan te passen. U kunt dit het beste met uw arts bespreken.

Ik voel me beter. Kan ik nu stoppen?
U kunt niet zomaar met alle medicijnen stoppen. De ziekte of klachten kunnen terugkomen of u kunt last krijgen van ontwenningsverschijnselen wanneer u stopt. Met sommige geneesmiddelen kunt u daarom beter geleidelijk stoppen. Overleg hierover met uw arts of apotheker.

Ik wil een weekje weg, mogen mijn medicijnen dan ook vakantie?
Als u met vakantie gaat, moet u niet vergeten uw medicijnen mee te nemen. Als u chronisch medicijnen gebruikt, heeft u uw medicijnen tijdens uw vakantie ook gewoon nodig.
Bij de apotheek kunt u een folder krijgen waarin staat waar u aan moet denken als u op reis gaat. Bijvoorbeeld dat u uw medicijnen niet onder in uw koffer moet stoppen want dan kunt u er onderweg niet bij. Ook kan het handig zijn om een geneesmiddelpaspoort in te laten vullen. Dit als u per ongeluk te weinig medicijnen heeft meegenomen en extra wil halen.
Bent u net een kuur begonnen? Een medicijnkuur moet u in principe altijd afmaken. Wanneer u eerder wilt stoppen dan kunt u contact met uw arts of apotheker opnemen.

Ik vind die kuur eigenlijk maar niks. Wat zal ik doen?
Als algemene regel geldt: kuur afmaken. Soms staat in de bijsluiter aangegeven of u wel of niet eerder met een kuur kunt stoppen. Lees de bijsluiter dus zorgvuldig door.
Als het u niet duidelijk is of uw wel of niet eerder kunt stoppen, overleg dan altijd met uw arts of apotheker. Het kan namelijk zo zijn dat als u te vroeg stopt, uw kwaal terug komt. En daar bent u niet bij gebaat.

Wat moet ik doen als het middel erger lijkt dan de kwaal?
In de bijsluiter staan alle bijwerkingen genoemd die een geneesmiddel zou kunnen veroorzaken. Hoe langer een geneesmiddel op de markt is, hoe meer bijwerkingen bekend zijn. En hoe langer de lijst.
Dat betekent echter niet dat die bijwerking bij iedereen voorkomt die het medicijn inneemt. Het betekent ook niet dat die bijwerking zich altijd in ernstige mate voor zal doen.
Iedere arts maakt een afweging bij het voorschrijven van geneesmiddel over de werking van het geneesmiddel en de mate van ongemak die het gebruik met zich mee kan brengen.
Over het algemeen zal uw arts of uw apotheker u informeren over te verwachten ernstige of lastige bijwerkingen. Twijfelt u? Neem dan contact op met uw arts of apotheker.

Ik slik het liefst zo min mogelijk. Kan ik stoppen zodra ik me beter voel?
Wanneer u eerder wilt stoppen met het geneesmiddel, raadpleeg dan de bijsluiter. De werking van geneesmiddelen is verschillend. Het ene middel werkt heel snel en het andere middel moet u langere tijd slikken om optimaal te profiteren van de werkzaamheid. In de bijsluiter leest u hier meer over.

Wat doe ik met mijn ochtendmedicijnen als ik uitslaap?
Medicijnen die u meerdere keren per dag moet innemen, werken gedurende een bepaalde tijd. Zodra die tijd verstreken is, neemt u nieuwe medicatie in. Wanneer u uitslaapt en daardoor pas later uw ochtenddosering inneemt, heeft dit consequenties voor de doseringen die later die dag gepland staan. Per medicijn kunnen die consequenties verschillend zijn. Bespreek dit met uw apotheker.

Ik vergeet wel eens een pil. Is dat erg?
Ja. In het algemeen kan gesteld worden dat doseringen van medicijnen zodanig zijn afgesteld dat een optimale werking gegarandeerd is. Het is daarom belangrijk dat u geneesmiddelen consequent inneemt. Afwijkingen van de doseringen (door pillen te vergeten of bewust over te slaan) tasten de optimale werkzaamheid aan. Per medicijn kan de consequentie daarvan verschillend zijn. Sommige medicijnen verliezen hun hele werking, andere slechts een gedeelte.
Raadpleeg de bijsluiter of bespreek het met uw arts of apotheker. Er zijn veel hulpmiddeltjes ontwikkeld die het u gemakkelijk maken om er aan te denken uw medicijnen in te nemen. Maak daar gebruik van. Uw arts of apotheker kunnen u daarover adviseren.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://psychosoof.actieforum.com
 
Medicijnen - Twijfels of vragen over uw medicijngebruik?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Documentatie over medicijnen openbaar forum.
» Medicatie in de psychiatrie. Site van de online psychiater voor vragen.
» Medicijnen site voor Arts en Apotheker
» Farmaco therapeutisch kompas - kompas voor medicijnen naslag
» vraag over medicijnen van karin

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Relatie en Depressie :: Documentatie :: Diverse therapien-
Ga naar: