Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Lezen is vrij, voor het grootste gedeelte van dit forum.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.
Relatie en Depressie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Relatie en Depressie
Depressief of een depressie? Voor ieder, die hiermee te maken krijgt.Wat voor depressie dan ook.
Aantal berichten : 1256 Registration date : 29-12-08
Onderwerp: Een donkere winter - Jouw en andere Verhalen 14/4/2011, 09:25
Hier kun je verhalen kwijt over jouw donkere winter.
Figuurlijk, maar ook letterlijk kunnen we in het donker blijven steken.
Licht of verlichting te kort. Winterdepressie of alleen sjagrijnig als het langere tijd donkerder is dan licht. Verlangen naar zon in tijden van regen.
Winterdip of voorjaarsmoeheid. Licht of ook zon tekort.
Uit je ritme? Zomerritme en winterritme.
Maria Admin
Aantal berichten : 1256 Registration date : 29-12-08
Onderwerp: Re: Een donkere winter - Jouw en andere Verhalen 14/4/2011, 09:31
Kunstzon Maandag, 10 december 2001
Citaat :
Het is donker in Nederland. December duistert door de dagen. Met m'n alternatieve wintertijd sla ik mij door de subpoolnacht heen. De werktijden in SUMit headquarters zijn gelukkig flexibel.
De dag is al een eind op weg als de zon genoeg kracht heeft om me wakker te schijnen. Mooi hoor zo'n verschoven dagritme, maar zo gaat veel van het toch al zo schaarse daglicht aan me voorbij. De avondschemering valt al in voordat mijn dag begonnen is.
De afgelopen week stond er een aantal ochtendafspraken in m'n agenda. Help! Hoe synchroniseer ik m'n ritme met de rest van Nederland?
Een wekker is me een gruwel. Een wekkerradio is niet veel beter. Wat een vreselijk idee:
Verbreek de slaap met een hels kabaal. Schrik in paniek wakker, sta chagerijnig op. Tast in het duister naar de dichstbijzijnde lichtschakelaar. Als de zon toch eens eerder kon beginnen met schijnen. Welnu, zie hier de uitvinding van deze winter: de kunstzon. Het is een simpele doch effectieve constructie: een dubbele TL balk op een tijdschakelaar.
Wees de ochtendschemering voor. Word rustig wakker, op een natuurlijke manier. Zet zelf de radio zachtjes aan. Ga eens ontbijten. Begin de dag. Zie de echte zon opkomen. Na enige dagen praktijkervaring kan ik u met trots melden: de kunstzon werkt. Een beetje te goed zelfs. Afgelopen zaterdag had ik geen afspraken. Toch werd ik al om half zeven wakker, de wet van behoud van ellende. De wekker stond nog mooi uit, maar ik was de kunstzon vergeten. Voor mij hoeft dat ding in het weekend geen zonsopgang te simuleren. Zucht, hoe synchroniseer je een TL balk met je eigen week ritme?